Tietoisku nro 3 – Yliliikkuvuus

”Oletko miettinyt, onko nivelrakenteesi geneettisesti jäykkä, yliliikkuva vai jotain siltä väliltä?”

Tietoisku nro 3 Yliliikkuvuus

Olen esittänyt yllä olevan kysymyksen monille asiakkailleni ja hämmästyttävän monesti ihmisillä ei ole ollut hajuakaan asiasta. Tilanne olisi kuitenkin hyvä selvittää, sillä se vaikuttaa siihen, miten tulisi liikkua ja harjoitella, jotta välttyisi loukkaantumisilta.

Ihmisten nivelsiteiden rakenne siis vaihtelee geneettisesti. Toisilla on löysät nivelrakenteet ja toisilla tiukat, lopuilla siitä väliltä. Nivelsiteet kulkevat niveltyvien luiden välillä ja ne, nimensä mukaisesti, sitovat luut yhteen. Jos lihakset ovat venyvää kuminauhaa, niin nivelsiteet ovat jäykkää puuvillakangasta. Ne kiertyvät ja taipuvat, mutta venyvät vain vähän. Kuitenkin pitkäjänteisellä venyttelyllä nivelsiteitäkin voi löystyttää, etenkin nuorella iällä. Yleisemmin nivelsiteet löystyvät tapaturman yhteydessä, esim. nilkan nyrjähdyksessä. Kerran venähtänyt nivelside ei enää palaudu ennalleen, vaan jää löysemmäksi. Normaalisti nivelsiteet rajoittavat nivelen liikettä niin, etteivät nivelpinnat lähde paikoiltaan, mutta löystynyt nivel voi lähteä sijoiltaan kevyelläkin voimalla ja kivuttomasti.

Nivelen löysyys altistaa nivelen huonoille asennoille, mikä voi johtaa nivelpintojen epänormaaliin kulumiseen ja nivelrikkoon. Löysä nivel myös kuormittaa sitä liikuttavia lihaksia, kun lihakset joutuvat toimittamaan nivelsiteille kuuluvaa tukitoimintaa. Tämän vuoksi yliliikkuvalla henkilöllä lihakset voivat helpostikin olla jumissa, eikä venyttely auta siihen, vaan se voi pahimmillaan lisätä nivelen löysyyttä. Löysien nivelten kohdalla tulisikin venyttelyn sijasta pitää huolta lihasten voimasta, jotta ne jaksavat tukea niveltä. Lisäksi lihaksia tulee rentouttaa ja palauttaa, muttei venyttää aggressiivisesti.

Testaa oma nivelrakenteesi tästä linkistä löytyvällä helpolla testistöllä. yliliikkuvuuden testaus